Zasady żywieniowe, które uchronią nas przed anemią

parabanki.bankowo.org.pl

Najlepsze żelazo, tzw. hemowe jest w produktach pochodzenia zwierzęcego – krwistych mięsach oraz jajach. Tego rodzaju żelazo jest najlepiej przyswajalne. Dlatego w diecie osób skłonnych do anemii powinny się znaleźć te produkty.

Jedz także ryby bogate w witaminę B12. Uzupełnieniem dla żelaza zawartego w mięsie mogą być zielone warzywa liściaste (szpinak, jarmuż, sałata, szczypiorek, natka z pietruszki) także bogate w żelazo i zawierające dodatkowo kwas foliowy. Roślinnego, niehemowego żelaza dostarczają także produkty zbożowe z pełnego przemiału – mąki razowe, kasze, płatki owsiane, rośliny strączkowe, kakao oraz orzechy laskowe. Wchłanianie żelaza z produktów zbożowych i roślin strączkowych jest jednak utrudnione nie tylko ze względu na postać żelaza ale także na zawartość fitynianów ograniczających przyswajanie żelaza.

W kakao zaś są szczawiany działające w podobny sposób. Dlatego u osób ze skłonnością do anemii jedzenie tylko tych produktów może nie wystarczyć – powinny sięgnąć po mięso, jaja i ryby. Produkty bogate w żelazo staraj się łączyć z tymi, które zawierają duże ilości witaminy C. Ta witamina jest bardzo potrzebna dla prawidłowego przyswajania i metabolizowania żelaza.

Jedz więc czerwoną paprykę, natkę z pietruszki, pomidory, brokuły, kapustę świeżą, a zwłaszcza kiszoną i kiszone ogórki.